fredag 16 september 2011

Nolltolerans mot dryga as!

Storytime!

Sent här om dagen var det mörkt och regnigt - och jag skulle ta mig hem. Busshållplatsen var tydligen avspärrad, så jag drog dit den allsmäktiga tabellen som hänvisade mig till "hållplats A".

Efter lagom mycket väntande kom äntligen bussen! ...sådär på andra sidan området, där den stannade. Förvirrade som små lamm fick alla vi passagerare småkuta genom regnet för att hinna in. Väl inne satt chauffören och såg lagom bitter ut. Lugnt och sansat valde jag då att fråga honom:

"Ursäkta, men hur kommer det sig att bussen stannade ända här borta?"

Chauffören stirrade på mig som om jag var 12, och svarade:

"Ja, det kan du ju gå och fundera på... Blir min läxa till dig."

Detta sa han då utan minsta lilla leende eller skämtsamhet, utan på ett rakt av pissdrygt sätt. Direkt kontrade snubben till höger om mig

"Men det stod att vi skulle stå borta vid station A"

 Chauffören stirrade kort, och svarade sedan med en allt otrevligare ton:

"Ja, jag undrar, jag undrar!"

Jag brukar som regel vara artig mot främlingar, men här kunde jag helt enkelt inte hålla mig - jag var rakt på sak:

"Ja och du kan sluta vara så JÄVLA dryg, tack."

Chauffören satt tyst, och tittade sedan bort. Och jag lovar er - att undvika kalla honom en fitta krävde världens disciplin.

Och jovisst, världen går inte under av att en främling drygar sig mot en; trots att han gjorde det under tjänst händer sånt här hela tiden - gäller att inte ta åt sig. Min poäng däremot, är att aldrig bita ihop utan att slå  ett hårdare slag tillbaka.

Jag har noll tolerans mot folk som är obefogat dryga, och jag råder er att hålla samma standard - om någon äcklar sig med dryghet, tveka inte med din verbala käftsmäll!

Peace out.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar