tisdag 15 november 2011

Att uppskatta livets mindre delikatesser

När jag åkte tåg i fem timmar senaste helgen nådde jag en insikt som egentligen är uppenbar...


Det finns så många småsaker i livet man bör uppskatta.

Tänk efter. Många klagar på sina tjatiga föräldrar, trista sysselsättningar och att de inte får så mycket mer spännande mat än köttbullar med potatismos.

Senaste helgen åkte jag 5 timmar tåg - en ganska lång sträcka att egentligen inte göra någonting på. Och visst brukar alla säga att sådana här resor är långtråkiga och helvetiska...

Men jag såg fram emot resan. Jag hade bestämt mig i förväg att faktiskt njuta av resan - varenda lilla grej. Och vad hände då?

Jo, jag lärde mig uppskatta minsta lilla händelse...

Att sitta och spela igenom ett klassiskt deckarspel man redan kört innan. Att äta sallad och dricka iskall vatten. Att ta en tupplur på någon timme. Att nån gång dra en välförtjänt piss.

Det är sådana här grejer vi tar förgivet, men försök att för en gångs skull bara släppa alla tankar och njuta av livets småsaker som de är.

Då kan jag lova er att fem timmar går snabbt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar